Ne/ja, razbijalka mitov

Ne/ja preverja

Ali drži, da eden od trgovcev z elektroniko ponuja izdelke po neobičajno nizkih cenah?

Ne drži

Trditev


Na družbenem omrežju Facebook se je pojavil profil z imenom "Big Bang Slovenija", na katerem se nahaja tudi objava s ponudbo za nakup zvočnikov po neobičajno nizki ceni.

Ugotovitev

Profil z imenom "Big Bang Slovenija" na omrežju Facebook, na katerem je tudi objava s ponudbo za nakup zvočnikov po neobičajno nizki ceni, je lažni profil, ki zlorablja ime blagovne znamke družbe Big Bang. To potrjuje več elementov na omenjenem profilu, med drugim kontaktni e-poštni naslov z domeno support.com, ki ni domena družbe Big Bang. Da gre za lažni profil, so potrdili tudi v družbi Big Bang.


Vir: analiza lažnega profila, odgovori Big Banga

Pojasnilo

Na spletnem družbenem omrežju Facebook se je pojavil profil v slovenskem jeziku z imenom "Big Bang Slovenija" in z okrog 6400 sledilci, na katerem se nahaja tudi objava s ponudbo za nakup zvočnikov po neobičajno nizki ceni (ponujajo zvočnike Marshall po ceni tri evre).


Podrobnejši pregled omenjenega profila pokaže, da gre za lažni profil, ki zlorablja ime blagovne znamke Big Bang. Med elementi, ki potrjujejo lažnost profila, je med drugim navedeni kontaktni e-poštni naslov bigbang@support.com, ki ni pravi kontaktni naslov. Kot je razvidno iz uradnega profila in spletne strani Big Banga, so pravi e-naslovi s končnico bigbang.si.

Poleg tega je bila najstarejša objava na lažnem profilu v času analize stara manj kot teden dni, zadnja objava, ki se je nanašala na nakup zvočnikov po neobičajno nizki ceni, pa je pripeljala na spletni naslov https://vortexvid.com/, ki ni uradna spletna stran Big Banga (uradna stran se nahaja na naslovu https://www.bigbang.si/).


Da gre za lažni profil, so za Nejo potrdili tudi v družbi Big Bang. "Gre za stran, ki želi s svojo grafično podobo obiskovalca zavesti, da gre za Facebook stran Big Bang, vendar z nami nima nobene povezave. S stranjo, ki je upravljana iz tujine in uporabnikom prikazuje oglase za zvočnike po neobičajno nizki ceni tri evre, smo seznanjeni," so zapisali.

O tem primeru so že seznanili tudi podjetje Meta, ki upravlja omrežje Facebook, opozorili pa so tudi svoje stranke - opozorilo je objavljeno tudi na njihovi spletni strani.

"Gre sicer za sorazmerno pogost pojav na družbenih omrežjih, s katerim se soočajo vsa večja podjetja. Zato je vedno treba biti pozoren, ko nekdo oglašuje izdelek po neobičajno nizki ceni, saj je velikokrat v ozadju poskus kraje podatkov, sredstev z bančnega računa ...," še pojasnjujejo v družbi Big Bang.

V konkretnem primeru so po njihovih navedbah glavni opozorilni znaki cena (trije evri za zvočnik), pristajalna stran z neprepoznavnim imenom in nenavadne dejavnosti v samih objavah. Čeprav so objave namenjene slovenskim potrošnikom, so pod njimi komentarji t.i. botov, kjer domnevni ženski profil piše v moškem spolu, komentarji v "polomljeni" slovenščini, izdajalec pa so tudi sama imena komentarjev, ki več kot očitno ne izvirajo iz Slovenije.


"Facebook stran, ki je bila uporabljena v tokratnem primeru, je bila ustvarjena pod imenom "WD Pakistan" in preimenovana pred približno mesecem dni. Pod plačnikom oglasov je račun "MEDI MAX Berlin", praktično vsi sledilci pa so umetno ustvarjeni (t.i.) boti," dodajajo v Big Bangu.

Na nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT so medtem v odgovorih za STA spomnili, da v zadnjih letih beležijo porast lažnih Facebook strani, ki se izdajajo za podjetja. Po njihovih navedbah je bila lažna Facebook stran ustvarjena 12. marca letos pod imenom Efficient Suitcases for All Your Travel Needs, 2. maja pa je bila nato preimenovana v Big Bang Slovenija. Ob tem so ocenili, da je konkretna lažna Facebook stran precej prepričljiva, saj ima na prvi pogled identično ime. Ponavadi imajo lažne Facebook strani nekoliko drugačno ime.

Cilj prevar z lažnimi spletnimi stranmi je skoraj vedno priti do finančnih podatkov posameznikov. Ko uporabnik klikne na anketo ali nagradno igro, v konkretnem primeru za zvočnike znamke Marshall, je preusmerjen na spletno stran, kjer so precej banalna vprašanja, na koncu pa je vedno obrazec s kontaktnimi podatki.

Na tej točki uporabniki mislijo, da bodo za zgolj nekaj evrov kupili izdelek in sodelovali v posebni akciji in zato posredujejo podatke. V resnici pa so zavedeni, da pristanejo na drobni tisk, kjer je navedeno, da se včlanijo v 'klub zvestobe' oz. se strinjajo z naročnino, ki bo avtomatsko periodično trgala določen znesek s kreditne kartice, so navedli pri SI-CERT. Gre za t. i. prevaro s skrito naročnino oz. subscription trap.
10. 5. 2024